Co warto wiedzieć przed lotem i rezerwacją biletów lotniczych

PRZED PODRÓŻĄ


PRAWA PASAŻERÓW

Pasażerowie, oczekujący na opóźnione lub alternatywne loty, mogą skorzystać z aplikacji na smartfony, za pomocą której można w łatwy sposób sprawdzić prawa pasażerów.

Aplikacja na platformy: Google Android, RIM Blackberry, Microsoft Windows Phone 7, Apple iPhone i iPad dostępna jest w 22 językach.

Jeśli jako pasażer uważasz, że mogło dojść do złamania Twoich praw lub potrzebujesz informacji na temat procedur w trudnych sytuacjach, pobierz aplikację ze strony:

http://ec.europa.eu/transport/passenger-rights/pl/mobile.html


SKARGI NA LINIE LOTNICZE

Jeśli doszło do:

- odmowy przyjęcia na pokład wbrew woli pasażera

- odwołania lotu

- dużego opóźnienia lotu

masz prawo do złożenia skargi do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego na przewoźnika w związku z naruszeniem przez niego rozporządzenia 261/2004/WE.

[formularz skargi na linie lotnicze]

Do skargi należy dołączyć następujące dokumenty:

- kopię reklamacji skierowanej do przewoźnika

- kopię odpowiedzi udzielonej na reklamację przez przewoźnika

- kopię potwierdzenia rezerwacji lotu

- podanie (skarga) wniesiona do Prezesa ULC, powinna być wniesiona na piśmie i podpisana własnoręcznie przez wszystkich wnoszących lub ich pełnomocnika. Podanie wniesione drogą elektroniczną powinno być podpisane za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego.


CZARNA LISTA LINII LOTNICZYCH

W trosce o poziom bezpieczeństwa i w celu ścisłego egzekwowania norm bezpieczeństwa lotniczego powstała lista linii lotniczych, które podlegają zakazowi wykonywania połączeń lotniczych na terenie Unii Europejskiej. Została ona stworzona przez Komisję Europejską w porozumieniu z organami bezpieczeństwa lotniczego Państw Członkowskich.

Czarna lista linii lotniczych zawiera spis przewoźników z całkowitym zakazem wykonywania lotów w Europie oraz spis linii lotniczych, które mogą prowadzić przewozy pod określonymi warunkami. Lista jest uaktualniana i publikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w postaci załączników do rozporządzenia Komisji.

Przed podróżą polecamy zapoznanie się z najnowszym wykazem [Czarna lista linii lotniczych]


ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA BAGAŻ REJESTROWANY

Odpowiedzialność za bagaż rejestrowany, czyli bagaż główny, odpowiada linia lotnicza - od momentu nadania bagażu do jego odbioru przez pasażera na lotnisku docelowym.


ZWROT BILETU LOTNICZEGO Z PRZYCZYN OSOBISTYCH

W zależności od polityki i regulaminu danej linii lotniczej czasem możliwy jest zwrot biletu lotniczego z przyczyn osobistych. Kupując bilet lotniczy konkretnego przewoźnika, akceptowany jest m.in. regulamin świadczenia usług, w których opisane są możliwości i procedury zwrotu biletu.

W przypadku, gdy przewoźnik odmówi zwrotu pieniędzy lub wypłaty odszkodowania (o ile obowiązują) należy wystąpić z pozwem do sądu cywilnego, w którym można dochodzić swoich roszczeń.


PODRÓŻ SAMOLOTEM KOBIET W CIĄŻY

Bez względu na stan zaawansowania ciąży, przed podróżą, a nawet przed zakupem biletu lotniczego, należ udać sie do lekarza w celu konsultacji i otrzymania zaświadczenia o braku przeciwwskazań do odbycia lotu, gdyż takie zaświadczenie może być wymagane przez linię lotniczą do przedstawienia podczas odprawy pasażerskiej lub po zajęciu miejsca w samolocie.

Przed zakupem biletu lotniczego należy zapoznać się z warunkami przewoźnika traktującymi o warunkach odbywania podróży samolotem przez kobiety ciężarne.

Należy tez pamiętać, że kobieta w ciąży powinna być traktowana przez załogę jako osoba o ograniczonej moźliwości poruszania się.


KLASY REZERWACYJNE W BILETACH LOTNICZYCH

Linie lotnicze oferują przeważnie trzy, niekiedy do czterech klas rezerwacyjnych - klasę ekonomiczną, premium, biznes oraz klasę pierwszą. Tanie linie lotnicze nie oferują możliwości wyboru klasy rezerwacyjnej. Zazwyczaj standard w tanich liniach lotniczych odpowiada klasie ekonomicznej tradycyjnego przewoźnika i może sie różnić brakiem posiłku. Tani przewoźnicy rezygnują z klas rezerwacyjnych z uwagi na redukcję kosztów biletu lotniczego. 

Jak wybrać klasę dla siebie? Przede wszystkim należy odpowiedzieć sobie na pytanie, czego oczekujemy, czy w kabinie ma panować wysoki komfort, czy ważny jest dla nas czas lotu, czy życzymy sobie posiłków, możliwości dokonywania zmian na bilecie i przede wszystkim ile chcemy przeznaczyć na przelot. Dodatkowo poszczególne klasy różnią się w zależności od przewoźników.

Klasa ekonomiczna

To najtańsza i najmniej komfortowa ze wszystkich klas. Pasażerowie mają możliwość odchylenia fotela i regulacji podłokietników oraz zagłówków, ale odległości między siedzeniami są niewielkie. Pasażer z reguły nie ma możliwości dokonywania jakichkolwiek zmian na bilecie po jego zakupie. Najczęściej w klasie ekonomicznej podawane są posiłki w postaci kanapek, sałatki, mięsa, ryby, ziemniaków, ryżu, warzyw i owoców. Posiłki dostosowane są do pory dnia i długości lotu. Są serwowane o stałych godzinach. Dostępne są napoje oraz alkohol. W niektórych liniach lotniczych bądź na niektórych trasach, posiłki w klasie ekonomicznej są darmowe, a niekiedy trzeba je wykupić. Istnieje możliwość skorzystania ze stoperów do uszu i wilgotnych ściereczek, a na dłuższych trasach ze sprzętu audio-wideo.

Klasa premium

To klasa pośrednia między ekonomiczną a biznesową. Nie każde linie lotnicze ją oferują. Charakteryzuje się podwyższonym standardem, na który składają się większe odległości między fotelami, a cena lotu nie jest tak wysoka, jak w klasie biznes. Posiłki są bardziej różnorodne niż w klasie najtańszej, a lista napojów jest szersza. Pasażerowie mają możliwość skorzystania z zatyczek do uszu, opasek na oczy oraz ze sprzętu audio-wizualnego. Zazwyczaj przy fotelach znajdują się gniazdka elektryczne.

Klasa biznes

Przelot tą klasą jest droższy, ale za to bardziej komfortowy. Odległości między fotelami są większe. Większy jest też wybór posiłków i napojów, również alkoholowych, wliczonych w cenę biletu. Na początek pasażerowie są częstowani szampanem. Zwiększony jest także limit bagażu. Fotele w klasie biznes są wyposażone w gniazdka elektryczne i mini-barki, a każdy pasażer posiada indywidualny system audio-wideo z dużym wyborem programów. Czasem fotele rozkładają się do pozycji leżącej. Dodatkowo, klasa biznes wiąże się z przywilejami dostępnymi już na lotnisku. Podróżujący tą klasą mogą skorzystać ze specjalnych poczekalni VIP, w których znajdują się przekąski, napoje, komputery, urządzenia biurowe, a nawet prysznice.

Klasa pierwsza

Największych udogodnień, a co za tym idzie, również największych cen, można się spodziewać po pierwszej klasie. Limit bagażowy jest tu zwiększony, a odległości między siedzeniami największe. Fotele można rozłożyć do pozycji leżącej i przespać lot pod pościelą, a wszystko to przy zachowaniu prywatności. W pierwszej klasie, to pasażerowie decydują o tym, kiedy mają być podane posiłki i to nie byle jakie, bo przygotowywane przez doświadczonych szefów kuchni. Oczywiście wybór posiłków jest bogaty, tak jak napojów i alkoholi. Do swojej dyspozycji pasażerowie pierwszej klasy mają telewizor, internet i stoliki. Tak samo, jak pasażerom klasy biznes, przysługuje im możliwość poczekania na lot w vipowskiej poczekalni. 


RODZAJE LOTÓW 

Podróżujący samolotami mają różne oczekiwania od lotu. Jednym zależy na niskiej cenie biletu, innym na szybkości dotarcia do celu. Warto zapoznać się z rodzajami lotów, aby wybrać taki, który będzie nam najbardziej odpowiadał. 

Loty bezpośrednie

Wyszukując lot, często dostępna jest informacja o tym, czy jest to lot bezpośredni czy lot z przesiadkami. Taki rodzaj lotów oferują najczęściej tanie linie lotnicze. Loty bezpośrednie to po prostu loty bez przesiadek, przy czym mogą zdarzyć się międzylądowania związane np. z tankowaniem. W trakcie uzupełniania paliwa pasażerowie muszą opuścić pokład samolotu i udać się do poczekalni tranzytowej. Niepotrzebna jest wówczas wiza tranzytowa, ponieważ pasażerowie nie mogą opuścić lotniska. Tankowanie trwa ok. 45 min. Minusem lotów bezpośrednich tanimi liniami lotniczymi może być to, że tacy przewoźnicy lądują zazwyczaj na lotniskach bardzo oddalonych od centrum miasta. Może być to utrudnieniem, choć sam bezpośredni lot jest wygodny. 

Loty z przesiadkami

Loty z przesiadkami oferują rejsowe linie lotnicze. Wystawiany jest jeden bilet, nawet jeśli lot obsługiwany jest przez różne linie lotnicze. Tani przewoźnicy oferują jedynie loty point-to-point, ale organizują je tak, aby pasażerowie mogli sami ułożyć sobie podróż z przesiadkami. W takim przypadku trzeba zarezerwować bilet na każdy odcinek trasy. Loty z przesiadkami w liniach rejsowych zazwyczaj dotyczą lotów długodystansowych. Przesiadki odbywają się najczęściej na dużych lotniskach międzynarodowych. Ten rodzaj lotów często jest tańszy niż połączenia bezpośrednie. Nie zawsze trwa dłużej niż lot bezpośredni. Jeśli komuś zależy na kosztach, może zapłacić mniej za lot z przesiadką i być na miejscu podróży tylko trochę później, niż gdyby leciał bez przesiadki. Jeśli okres czasu pomiędzy przesiadkami jest długi, można opuścić lotnisko i pójść zwiedzać dane miasto. Warto jednak pamiętać o konieczności posiadania wizy tranzytowej w niektórych krajach. 

Loty czarterowe

Loty czarterowe to loty, na które można zakupić bilety wraz z wycieczką (hotel, wyżywienie itp.), ponieważ są one organizowane przez touroperatorów. Loty czarterowe odbywają się zazwyczaj do najpopularniejszych miejsc wakacyjnych, co dla niektórych może być minusem. 

Loty trampingowe

Gdy biurom podróży nie uda się sprzedać wszystkich ofert wycieczkowych, wtedy wystawiają na sprzedaż same bilety lotnicze. Lot trampingowy odbywa się samolotem czarterowym, ale bez konieczności zakupu wycieczki od touroperatora. Zaletą lotów trampingowych są okazyjne ceny biletów. 

Loty dookoła świata

Loty dookoła świata można odbywać rezerwując bilety na bieżąco, zarówno w tanich liniach lotniczych, jak i tradycyjnych, ale można też zakupić bilet RTW (Round The World). Jest to tańsze rozwiązanie niż osobne rezerwacje. Lot dookoła świata obejmuje kilka kontynentów i organizowany jest przez sojusze lotnicze lub biura podróży specjalizujące się w tanich wycieczkach.